Effektivitet og e-mails hænger sammen. Får du fx 100vis af in-effektive e-mail der æder din tid og din personlige effektivitet?
Læs denne guide, der trin for trin hjælper dig til at skrive effektive e-mail – og betyder mere tid til resultater, der tæller
A : TÆNK FØR DU SKRIVER :
- Har du virkelig brug for at sende denne e -mail? Hvis ikke, glem det!
- Kender du det præcise resultat , du ønsker at opnå med e -mailen? Hvis ikke, find ud af det!
- Har du alle de nødvendige oplysninger til at sende mailen ? Hvis ikke, Skaf dem!
- Er du i en følelsesmæssig tilstand som fx sur, vred, ked af det osv.? Skriv mailen senere eller ring!
B: Udnyt OVERSKRIFTEN på e-mailen
- Udnyt header / titel / til / cc / bcc
- MÅLRET e-mailen ved at vælge , hvem der er på to: / cc / bcc :
- TO: Dem der skal GØRE noget
- CC: dem der skal VIDE noget
- BCC : Ingen – er spild af tid og typisk bare ”Cover My A.. ”!
- TITEL: Brug en beskrivende titel, der giver mening for modtageren
- Koder: . Brug koder i titlen som
- FYI ( For din info ) – du skal ergo bare læse noget, ikke gøre noget
- ACT (Action) – du skal gøre noget aktivt
- PROJ # (projekt nummer 21.052.013 ). Dette giver mulighed for hurtig prioritering og brug af reglerne i MS Outlook
- KUN ET EMNE PR MAIL : Begræns antallet af emner til ét emne pr . mail. Dermed undgår du alenlange “Ping- pong” mails med 5-10 mindre emner løst i blandet orden, typisk delt med 3-6 modtagere. Og som sendes frem og tilbage mellem dem 20-30 gange
- ATTACH : Begræns vedhæftede filer til de relevante , nødvendige filer. Og forklar i mailen, hvad modtageren skal gøre med hver fil. ( Fx ”Læs dette for at finde antallet af biler der produceres i ..”)
C: INDHOLDET – skrives i et professionel, positivt sprog.
- En kort , positiv ÅBNING
- Et ACTION RESUME : Beskriv formålet med e-mailen , og den præcise handling, du ønsker fra modtageren + modtagerens responstid
- BAGGRUNDSINFORMATION : Hvis det er nødvendigt / relevant at tilføje baggrundsinfo ifm. ovenstående, så gør det kort og præcist
- Brug gerne bullits og / eller tal. Brug fed og KAPITAL TIL NØGLEORD
D: AFSLUT mailen
- NÆSTE SKRIDT : skriv konkret hvad er det næste skridt nu
- POSITIV HILSEN: Afslut mailen med en positiv hilsen
- AUTO SIGNATUR: Brug MS OUTLOOKs auto-signatur