10 tip til en præsentation i topklasse

feb 20, 2024 | Effektivitet, Foredrag, Workshops

10 hurtige tip, der tuner dig, din præsentation og dens effekt.

Jeg dømte en debatkonkurrence forleden. Deltagerne bad om 10 hurtige tip til deres præsentationer. og her er de 10, som jeg valgte lige der.

Måske kan du – eller dine kolleger – få glæde af et eller flere af dem til den næste præsentation:

4 TIP TIL DIG

  1. Ro på – Sørg for alle hører og forstår både dig og dit budskab. Tal langsomt og brug pauser efter dine pointer, så folk forstår, fordøjer og “køber” dem.
  2. Kropssprog – Illustrer dine pointer og virk kongruent ved at ”sige” det samme med både krop og ord. Vis fx. når du understreger noget – ved at gøre det samtidigt, visuelt i luften med hænderne.
  3. Ros tilhørerne – Alle elsker ros og folk der roser dem. Ros deltagerne fra starten af og hver gang de interagerer med dig ved fx. at stille spørgsmål.
  4. 5 sekunders øjenkontakt: Kig på deltagerne, så alle føler du taler præcist til dem. 5 sekunders øjenkontakt i løbet af et indlæg får en person til at føle, du taler direkte til og med ham/hende.

 

3 TIP TIL DIT INDLÆG

  1. James Bond reglen. Folk husker: Starten, slutningen, overraskelserne, gentagelserne og det personligt vigtige for dem. Det gælder James Bond – og det gælder dig og dit indlæg. Udnyt de 5 punkter, til at øge det som deltagerne husker længe efter.
  2. Fakta vs. Følelser. Tal til deltagernes følelser – oven i dine fakta. Her er 3 exempler: A: ”300.00 folk sulter i Afrika – Vil du give penge til dem?” B: ”I vores firma er vi faddere for en række afrikanske børn – Vil du give penge til dem?” C: ”Her er et foto af lille John på 8 og hans søster på 5 i deres vante omgivelser foran deres hytte og skole. John og Mary kan fortsætte der, hvis du også vil give penge – lige som vi andre.”
  3. Radio WII-FM : Husk at tænke WII-FM eller ”What’s in it for me” – hvad betyder din præsentation for deltagerne? – og gør de vil lytte til dig fra start til slut?

 

3 TIP TIL DIN POWERPOINT

  1. 5×5 i powerpoint – Beregn mindst (!) 5 minutter og maks. 5 punkter pr. slide. Jo færre slides og jo mindre tekst, des mere lytter folk til DIG.
  2. Brug lækre billeder – Brug lækre billeder, som virker professionelle, fanger opmærksomhed, vækker følelser og matcher din præsentation. Køb billeder fx for bare 1 dollar stykket på canva.com.
  3. Tjek teknikken – sørg for alt virker længe (!) før du starter indlægget, eller forbered dine AV-midler på anden vis.

PS : Hvis du har brug for yderligere tip, er du altid velkommen til at skrive. Jeg har vundet DM i debat og præsentations-teknik, og deltaget i både EM og VM, og deler altid gerne ud af 100 gode tip.

RELATEREDE ARTIKLER FRA FORFATTEREN

Sig “Nej” på den gode måde

Sig “Nej” på den gode måde

Kender du kollegaen, der aldrig siger “Nej” ? Hvis du selv er af den type .. hvad betyder det så typisk for dig og dine opgaver? Når du f.eks. stadig det hele,...

12 tip til en god profil på LinkedIn

12 tip til en god profil på LinkedIn

Du har været på LinkedIn kursus ( måske endda med mig, og tak for det ) Du har forstået at LinkedIN er kommet for at blive, og er det nye sort indenfor fx salg Du...