Bedre møder med blå persontyper

Researchere, analytikere, specialister

0
37

Sådan holder du bedre møder med “Blå” persontyper:

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Der, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackler dine mødedeltagere bedre. Dette indlæg handler om dem, der typisk kaldes “Blå” eller “C”.

Blå persontyper: (Økonomer, jurister, IT-folk, planlæggere, specialister)

Typiske BLÅ er : Mogens lykketoft, Bill Gates, Angela Merkel, Morten Olsen; Michael Laudrup

Blå typer er ofte detail-orienterede, formelle, velfunderede analytiske og præcise mennesker, som drives af at nå, eller hjælpe dig til at nå, konkrete og nøjagtige resultater.  Så snart disse resultater er nået – vil de næppe bruge ressourcer på fejre dem, men blot koldt og kynisk kigge fremad mod næste opgave og analyse. “Der er jo ingen grund til at gå over gevind med hverken vin, kvinder og sang nu! Der er jo flere ting på listen, som skal udrettes ikke sandt!?”

Nogle kalder de “blå” for “detaljens mestre” eller “perfektionens præster” – der kun forlader sig på faktuelle beviser, skriftlig dokumentation og at se handling tale tydeligere end ord. De er også eksperter, på godt og ondt, til at finde enhver fejl i alt. Hvis du vil have tjekket dit livsvigtige projekt, før du sætter det i gang, er blå den perfekte person.

For dem er en aftale en aftale – og du kan stort set altid regne med en blås ord – forudsat, han har fået tiden til at regne alle scenarier igennem inden i Excel.

Blås største udfordring kan være, at der altid lige kan laves een beregning mere eller tjekkes eet scenarie mere eller lige forfines en smule mere på planen, for at gøre den endnu mere perfekt. Derfor de rykker generelt senere (når de gør) end mange andre. – Ligesom deres hang til lange, præcise og deltajerede forklaringer kan drive de mere udadvendte rød/gule typer til …!

Tip om møder:

Send altid agenda før mødet og gennemfør den systematisk. Dette gælder også telefon og telemøder.

Blå har det bedst, når han/hun (og alle andre) er velforberedt, og en god forberedelse kræver både research og analyse, samt tid til at læse op på alt før mødet.

Kom til tiden, start og slut til tiden. 

Hvis det er et længere møde, så referer til agendaen under mødet, så alt løbende går efter planen.

Giv præcise informationer inkl. detaljer – og undgå for enhver pris gætterier og optimistiske estimater.

Giv om muligt blå tid til selv at analysere dataene, og bed så gerne om blå’s konklusion og evt anbefaling.

Blå vil helst undgå at træffe en hurtig beslutning på stedet. Han/hun vil typisk gerne analysere og reflektere og foretrækker gerne lidt betænkningstid. Overvej at afsætte tid til detaljerede dialoger under mødet, samt gøre plads til et beslutningsmøde efterfølgende, når blå har fået tid til at vurdere fakta for en evt. beslutning.

Hold dig først og fremmest til agenda og forretning, før du eventuelt går i dialog om noget personligt. (Der typisk kan have “Nørd”-karakter, ment på den helt gode måde )

Noter konklusionen og send den, så blå har den fulde dokumentation. – Gerne med links eller attachments, der tilbyder yderligere information

Læs mere om en anden persontype lige her

TRAIN Company arbejder tæt sammen med Danmarks bedste testudbyder gennem flere år: E-stimate samt flere andre udbydere

Blå persontyper har ofte brug for tid til beregning og reflektion før de træffer en beslutning på et møde

Tidligere artikelBedre møder med gule persontyper
Næste artikelBedre møder med grønne persontyper
Søren Ellegaard er en ekstremt erfaren underviser, foredragsholder og facilitator. Han har undervist i ca. 25 lande; størstedelen af Europa, samt alt fra Las Vegas, USA, Sapporo, Japan samt den Dominikanske Republik og blandt de mest kendte kunder fx Nestlés hovedkvarter fast gennem 6 år, Unibrew i Danmark, G4S m.fl. . Søren er bl.a. Certificeret mindmap-instruktør i EMEA for verdens største mindmappingsoftware Mindjet.com Certificeret i flere persontype-værktøjer (E-stimate, Insights etc) Certificeret træner for JCI (lederudvikling) Valgt som “Årets træner” 3 gange i JCI Danmark Certificeret Train-the-Trainer-træner Vinder af Danmarksmesterskabet i præsentations-teknik Samarbejdspartner for Ledernes Hovedstaden Hans specialer er Personlig effektivittet Human Resource Skræddersyede teambuildings og events Han har også arbejdet for fx ECCO Sko som både International Retail Training Manager og Uddannelsesansvarlig, samt for VPK Peterson Packaging som HR Manager Du kan dermed altid regne med en sparringspartner eller instruktør, der gør det han siger, siger det han gør og holder det, han lover.