Persontyper hos Bardram

Kære Bardram,

Tak for endnu en rigtigt god dag sammen med jer. Det er som altid en fornøjelse at arbejde sammen med jer.

Som lovet kommer her – ugen efter – en række noter, der kan hjælpe dig med at huske sidste uges pointer – og hjælpe med at flytte dem til din langtidshukommelse. Dermed løber du gennem et trin mere – af de fire som voksne typisk bruger for at lære nye ting effektivt.

For de mere blå – har en gut, der hedder Kolb udviklet en model, der hedder “Læringscirklen” om dette. Du kan evt se mere her

  • Altså få noget input (fra mig fx)
  • Lave en aktivitet om det – kortene, dialogerne, flyvemaskinespillet
  • Snakke om det opfølgende – eller tænke over det selv
  • Finde ud af, hvor du kan prøve det af og dermed
  • Danne en ny teori
  • Som du prøver af i praksis
  • Tænker over hvordan virkede
  • Forbedrer til næste gang etc

Faktisk,, hvis du stopper bare 10-30 sekunder og tænker på, hvad lige præcist DU kan huske fra sidste uge lige NU – så øger du din indlæring og udbyttet fra forleden. Billeder? Pointer? Tanker? Slide? Opgave? Hvem du har set siden, der helt sikkert var en bestemt farve?

Her kommer så lidt yderligere om dagens emne: PERSONTYPER

HVORFOR PERSONTYPER?

Persntyper handler bl.a. om at lade folk gøre det, som de er bedst til og nyder mest. Det skaber generelt både de bedste resultater og det bedste arbejdsmiljø

Mit typiske eksempel går fx på, at da du læste, husker du måske dem fra din klasse, der…

  • var bedst at låne en opgave af?
  • var bedst til at sætte gange i en fest?
  • var bedst at tale med kærestesorger om?

Og det var sjældent en og samme person, vel? Typisk var det den samme person, der var god at låne en opgave af – og ligeledes den samme anden klassekammerat, der var den festlige… og det ville forresten have endt mindre godt, hvis du havde bedt nørden (positivt ment) eller lånt blækregningen af festaben…

Det er grundlæggende en af tankerne bag persontyper – nemlig

  • Lad kollegerne gøre det, som de er bedst til og udnytter deres styrker
  • Find den kollega/samarbejdspartner, som er bedst til en given opgave
  • Behandle kollega/samarbejdspartnere/kunder på den måde, der gør dem bedst
  • Forstå de andres styrker og bær over med deres udfordringer

Den græske læge Hippokrates troede ca. 350 f.kr., at mennesker kunne opdeles i fire forskellige men alligevel overlappende personlighedstyper. sanguinsk (optimist), flegmatisk (den sindige), kolerisk (den vrede) og melankolisk (pessimisten) – og allerede dengang kritiserede man det for at være for forenklende og kategoriserende. Det er en fair betragtning og specialister deler således de 4 op i 40-60 undergrupper ud fra langt flere kriterier inden for de 4 styrker. De er imidlertid svære at huske, når man ikke arbejder med dem dagligt – og til hverdagsbrug, -sprog og fælles forståelse er de 4 eller kombinationen af dem ganske god.

Tillige er langt de fleste af os gode til 2 – eller 3 – af styrkerne – som kommer her

Røde styrker

Røde typer ( ledere, selvstændige, militærfolk )

I nævnte fx: HKH Frederik, Anders Fogh, Mærsk McKinney Møller sr., Robert Mugabe, Margrethe Vestager, Ronnie Rør, Poul Kran, B.S. Christiansen eller Niels

De er typisk fokuserede, krævende, viljestærke og konkurrencemindede mennesker – der kan virke direkte dominerende og ufølsomme på nogle, hvis de ikke får deres vilje eller plads til at bestemme og gøre hvad de mener er rigtigt for opgaven.

De røde skal selvsagt have noget plads – helst for bordenden (!) og er utroligt effektive, når de får de rammer og den plads.

Fortæl dem aldrig direkte hvad de skal gøre, medmindre I begge ved, at du 110% har ret og “de største bukser på”. Ellers – bed rød komme med sin plan for at nå de mål, du har udstukket – og aftal dem med ham hurtigt og effektivt.

Citater: “Vi kan holde pause når vi er færdige – ikke før – videre!!”

Gul

Gule typer: Sælgere, entertainere og idemagere )

Entusiastiske, overbevisende, dynamiske, festlige mennesker – der tyisk er i godt humør og altid mener, at alt kan lade sig gøre og kan fikses på et øjeblik med lidt gaffa og en smule opfindsomhed. Måske uden plan eller belæg for at mene det – men med stor entusiasme. Og når gul kommer med 100 ideer på 10 minutter, så er der jo i øvrigt altid mindst een genial perle i mellem dem.

I nævnte fx Sydney Lee, Pyrus, Arne Bech, Casper Christensen, Nikolaj Kirk og Hella Joof.

De gule skal naturligvis have en god mængde opmuntring og anerkendelse, og deres humør er ofte ligefrem proportionalt med det og deres resultater. Ergo går det godt skal de roses og anerkendes for det og går det mindre godt, skal alligevel roses og anerkendes for at gøre en indsats, og hjælpes på en måde der betyder, at gul selv stadig serud som stjernen på holdet (men ikke nødvendigvis Lederen)

Grøn

Grøn persontype : terapeuter, produktionsmedarbejdere, supportere

Deltagende, medfølende og tålmodige (til en vis grænse) afslappede mennesker, der ofte er hyggeonklerne og -tanterne på holdet. Dem der sørger for der altid er kaffe, kage samt tid til at høre hvordan det går derhjemme ( altså hos dig, for det er jo det vigtigste).  Føjelige og hjælpsomme mennesker, der sjældent vækker megen opmærksomhed – men er helt u-undværlige på holdet.

I nævnte fx Julemanden, Leif, Sebastian, Klein, Grinch, Jørgen Schouboe (Nak og æd) og Bonderøven – samt Mette Fr. og Batman (!)

Det er oftest dem, der laver broderparten af det hårde, fysiske arbejde – uden man rigtigt lægger mærke til det eller dem, fordi de gør det stille, kontinuerligt og bare gerne vil have fred og ro til det. – Når de altså ikke lige skal høre, hvordan andre har det. Forstyrrelser og forandringer er noget fanden har skabt på en seriøst dårlig dag for dem – men han havde sikkert sine gode grunde til det, som man må være forstående over for …

Grønne kolleger kan være diretkte u-undværlige for fx “røde” ledere, der altid bør sikre en grøn kollega i teamet, til at jævne folderne ind i mellem  og i det hele taget til at få det daglige arbejde gjort. Disse trives og motiveres bl.a. når hele teamet trives – samt fx. af tid, god stemning og personlig opmærksomhed.

Sidst men bestemt ikke mindst kommer

Blå

Blå persontype: Ingeniører, researchere, analytikere, specialister, talknusere

Utvetydige, formelle, velfunderede analytiske og præcise mennesker, som drives af at nå, eller hjælpe dig til at nå helt konkrete resultater.  Så snart de er nået – vil de næppe fejre dem, men ofte koldt/kynisk straks kigge fremad mod den næste opgave og analyse. “Der er jo ingen grund til at gå over gevind med hverken vin, kvinder og sang, der flere ting på listen er skal udrettes og vi kan jo bare være mere effektive i stedet”

Nogle kalder dem “detaljens mestre” eller “perfektionens præster” – der (kun) stoler på faktuelle beviser, skriftlige bekræftelser og at se handling tale tydeligere end ord.

I nævnte fx Merkel, Sanne Dolmer, Dr. Margrethe, Holger Bech, Blå Bjarne, Anden, Jacob Ellemann, Svend m.fl.

Opsummerende ser deres styrker og svagheder fx sådan her ud

Alle har udfordringer under stress eller pres

Alle sammen er de u-undværlige og bedst på særlige tidspunkter i projekter og processer. De trives også bedst på særlige tidspunkter og med særlige opgaver – og vice versa. Nu fra din egen analyse af kollegerne – hvordan tænker du så, at det ville gå – hvis det var jeres mest gule kollega, der stod for alle beregninger og kontroller – eller omvendt?

Og det er ikke fordi, de ikke nødvendigvis kan – det vil bare kræver meget, meget mere af dem at gøre lige godt godt, hurtigt og effektivt, som den kollega, der matcher opgaven optimalt – enig?

Du kan også forestille dig, hvad der ville ske, hvis der fx kun var røde medarbejdere i Bardram? Eller kun gule? Eller? :)

Så .. der er typisk brug for alle og alles styrker, når det spiller

Her er i hvert fald jeres eget bud på kollegerne – fordelt ud fra parametrene

og I drøftede endda også, hvordan I spiller hinanden bedre – som en lille udfordring (så du ergo skal reflektere) har jeg byttet de 4 billeder fra jeres slides her – tænk ergo på – hvilke hensyn er det, der spiller hvilken farve bedre

Spil de andre bedre

Og sidst gik vi videre og tog en aktivitet, som jeg håber du husker både processen og jeres dialog omkring, da vinderen med de 45% levering (!) var kåret.

Spillets formål var, som sagt, at illustrere projekters typiske faser og typernes bedste styrke på en måde, som I kan huske

Der var heldigvis masser af dialog om det sidst på dagen – og indrømmet – jeg vurderede ikke, der var overskud til en større skriftlig fremlæggelse – så jeg har ikke slides/flipcharts derfra

Flyspil bardram …. 45% vandt .. denne gang

Målet var, at I skulle

  • Kende de 4 typers primære kendetegn
    • Kan du huske hvad fx rød, gul, grøn, blå bl.a. kendes på?
  • Identificere kollegerne i dit team
    • Kan du stadig “gætte” deres styrker?
  • Skabe mere effektive teams
    • Ville du kunne vælge de bedste til fx en kreativ opgave – eller en analyse af nogle tal?
  • Fælles sprog
    • Giver det mening, hvis jeg siger “han er en kende rød i det” eller “vi skal bruge en, der er primært blå til dette”
    • Ved du, hvordan en rød foretrækker sit budskab eller møde? Eller den blå? eller grønne?

Det håber jeg – ellers finder du mig bare på fx LinkedIn (Søren Ellegaard) og skriver mig en besked eller mailer, ringer etc. Jeg er her for at hjælpe

Hvis du vil høre lidt mere – er her en podcast (ikke min denne gang), der handler om profiler

Søren