Persontyper og møder: BLÅ

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem, der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Dem, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackle dine mødedeltagere bedre.

Blå persontype: Mogens Lykketoft-typen (researchere, analytikere, specialister)

Utvetydige, formelle, velfunderede analytiske og præcise mennesker, som vil drives af at nå, eller hjælpe dig til at nå konkrete resultater.  Så snart disse er nået – vil de næppe fejre dem, men typisk og måske koldt/kynisk straks kigge fremad mod næste opgave og analyse. “Der er jo ingen grund til at gå over gevind med hverken vin, kvinder og sang, der er jo flere ting på listen er skal udrettes ikke også?”

Nogle vil kalde disse for “detaljens mestre” eller “perfektionens præster” – der kun forlader sig på faktuelle beviser, skriftlige bekræftelser og at se handling tale tydeligere end ord.

Tip om møder:

Send altid agenda før mødet og gennemfør den systematisk. Gælder også tlf-møder.

Blå har det bedst som velforberedt, og en god forberedelse kræver både research og analyse, samt tid til at læse op før mødet.

Kom til tiden, start og slut til tiden.

Hvis det er et længere møde, så referer til agendaen under mødet, så alt går efter planen.

Afgiv præcise informationer inkl. detaljer – og undgå for enhver pris gætterier og optimistiske estimater

Giv om muligt blå tid til selv at analysere dataene, og bed så gerne om blå’s konklusion og evt anbefaling.

Blå vil helst ikke træffe en beslutning på stedet. Han/hun vil typisk gerne analysere og perfektionere og har ofte brug for lidt betænkningstid

Hold dig først og fremmest til agenda og forretning, får du eventuelt går i dialog om noget personligt. (Der typisk kan have “Nørd”-karakter, ment på den venlige måde )

Noter konklusionen og send den, så blå har den fulde dokumentation. – gerne med links eller attachments, der tilbyder yderligere information