Viden om persontyper, gør det lettere for dig at forstå dine og andres måder at tænke og handle på.

Hvad bygger det på?

Teorien om persontyper bygger, stort set uanset tilgangen og modellen, på Jungs forskning. Den tager hensyn til om personer er ind- eller udadvendte og logisk eller emotionelt tænkende.

Det bruges teorien fx til:

En del sælgere er fx udadvendte og emotionelle – mens analytikere ofte er mere indadvendte og rationelle. Og sælgeren ville næppe synes om analytikerens job (eller være specielt god til det) og vice versa. Derfor bruges persontyper også til at afgøre hvem i et team – eller en ansættelse – der på sigt vil egne sig bedst til en særlig type af opgaver.

Den kan også bruges til at afgøre, hvor et team måske skal forstærke deres fokus, for at kompensere for en mindre skarp, men krævet, kompetence i en periode – og dermed mindske teamets stress og øge dets resultater og holdånd.

Eller den kan hjælpe med salget, eftersom en sælger og en analytiker måske nok kan købe den samme vare, men af forskellige årsager og køber ind på forskellige argumenter.

Persontyper og møder: BLÅ

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem, der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Dem, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackle dine mødedeltagere bedre.

Blå persontype: Mogens Lykketoft-typen (researchere, analytikere, specialister)

Utvetydige, formelle, velfunderede analytiske og præcise mennesker, som vil drives af at nå, eller hjælpe dig til at nå konkrete resultater.  Så snart disse er nået – vil de næppe fejre dem, men typisk og måske koldt/kynisk straks kigge fremad mod næste opgave og analyse. “Der er jo ingen grund til at gå over gevind med hverken vin, kvinder og sang, der er jo flere ting på listen er skal udrettes ikke også?”

Nogle vil kalde disse for “detaljens mestre” eller “perfektionens præster” – der kun forlader sig på faktuelle beviser, skriftlige bekræftelser og at se handling tale tydeligere end ord.

Tip om møder:

Send altid agenda før mødet og gennemfør den systematisk. Gælder også tlf-møder.

Blå har det bedst som velforberedt, og en god forberedelse kræver både research og analyse, samt tid til at læse op før mødet.

Kom til tiden, start og slut til tiden.

Hvis det er et længere møde, så referer til agendaen under mødet, så alt går efter planen.

Afgiv præcise informationer inkl. detaljer – og undgå for enhver pris gætterier og optimistiske estimater

Giv om muligt blå tid til selv at analysere dataene, og bed så gerne om blå’s konklusion og evt anbefaling.

Blå vil helst ikke træffe en beslutning på stedet. Han/hun vil typisk gerne analysere og perfektionere og har ofte brug for lidt betænkningstid

Hold dig først og fremmest til agenda og forretning, får du eventuelt går i dialog om noget personligt. (Der typisk kan have “Nørd”-karakter, ment på den venlige måde )

Noter konklusionen og send den, så blå har den fulde dokumentation. – gerne med links eller attachments, der tilbyder yderligere information

 

Persontyper og møder: GRØN

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem, der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Dem, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackler dine mødedeltagere bedre.

Grøn persontype : Tine Bryld-Typen ( pædagoger, terapeuter, “hjælpere”)

Deltagende, medfølende og tålmodige (til en vis grænse) afslappede mennesker, der ofte er hyggeonklerne og -tanterne på holdet. Dem der sørger for der altid er kaffe, kage samt tid til at høre hvordan det går derhjemme ( altså hos dig, for det er jo det vigtigste).  Føjelige og hjælpsomme mennesker, der ind i mellem næsten kan falde stille i med tapetet og generelt sjældent vækker megen opmærksomhed.

Det betyder ikke, at de ikke arbejder, blot at de gør det stille, kontinuerligt og bare gerne vil have fred og ro til det. – Når de altså ikke lige skal tale om, hvordan vi alle har det.

Grønne kolleger kan være diretkte u-undværlige for fx “røde” ledere, der altid bør sikre en grøn kollega i teamet, til at jævne folderne ind i mellem  og i det hele taget til at få det daglige arbejde gjort. Disse trives og motiveres bl.a. når hele teamet trives – samt fx. af tid, god stemning og personlig opmærksomhed.

Tip om møder:

En agenda kan være udmærket for grøn – bare der også er tid til at berøre hvordan det går – gerne først, for der er sikkert sket noget siden sidst.

Til fysiske møder er det godt hvis du har kage med – til alle, også kollegerne – så I lige kan starte med en kop kaffe / the sammen.

Tid er ikke så vigtig for grøn – bare der er nok af den til at komme det hele igennem inkl. samværet

Agenda er udmærket for grøn – men har du akut brug for hjælp, så viger den. Lad den gerne indeholde “bløde emner” også.

Giv grøn tid og plads til at snakke med dig og fortælle gerne om hvordan du og dit team har det.

Grøn skal have mavefornemmelsen med i beslutningsprocesser, hvilket typisk tager tid.

Undgå for enhver pris åbne konflikter i grøns nærvær

Det er muligt du kan presse en beslutning igennem overfor grøn – men den kommer næppe til at holde i længden efter mødet.

Sikr altid at grøn har det godt, når mødet slutter – også selvom I har været uenige om noget. Aftal om nødvendigt at tale sammen kort tid efter, så I hver især lige kan tænke over tingene, før I enten går videre eller træffer en beslutning i fællesskab

Noter konklusionen og send den, og tilføj gerne noget personligt ifm. mailen, eller endnu bedre ring lige og hør hvad Grøn synes om den

Persontyper og møder : GUL

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Der, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackler dine mødedeltagere bedre.

Gul persontype: Kurt Thorsen, Nicklas Bendtner-typer ( Sælgere, entertainere & idemagere )

Entusiastiske, overbevisende, dynamiske, festlige mennesker – der altid er i godt humør og altid mener alt kan lade sig gøre. Nogle gange helt og aldeles uden hverken plan eller belæg for at mene det

De gule skal naturligvis have en mængde opmuntring og anerkendelse, og deres humør er ofte ligefrem proportionalt med deres resultater. Ergo går det godt skal de roses og anerkendes for disse og går det mindre godt roses og anerkendes for at gøre en indsats, og hjælpes på en måde der betyder, at gul selv stadig er både mesteren og stjernen på holdet (men ikke nødvendigvis chefen)

Tip om møder:

En agenda er ikke nødvendig for at gul har et godt møde – der er altid en grund til at snakke sammen, og gul har altid noget at sige.

Hvis du kommer eller ringer som en overraskelse er det fint – især hvis du har kage med :)

Tid er et flydende begreb for gul og der er altid mere af det hvor det kom fra. om mødet starter eller slutter til tiden er ikke vigtigt

Agenda er ikke vigtig – selv hvis der er en, er det jo bare et udgangspunkt for en god snak for gul

Giv gul tid og plads til at snakke og fortælle – gerne om noget gul har gennemført siden sidst.

Ros og anerkend gul for hans store engagement og indsats – og evt resultater

Gul kan ofte let overbevises til at sige ja til hvad som helst på stedet. Det svære er at få ham til at lade handling følge ord, hvilket kræver løbende opfølgning ( og ofte endnu mere anderkendelse og kage!)

Tal ofte/altid personlige forhold – udover forretningen. Husk fritidsinteresser, familie, fodboldhold osv osv som gul kan lide

Sørg altid for at gul og guls image kommer positivt ud af en dialog og diskussion. Lad om muligt gul vinde alle de diskussioner du kan.

Noter konklusionen og tilbyd at sende den, så alle har samme dokumentation. ( I givet fald I er uenige, vil det være det eneste der måske (!) kan få gul til at indrømme en fejl fra hans side.) Hjælp gul og dig selv ved at følge venligt op løbende.

Persontyper og møder: RØD

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Der, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackler dine mødedeltagere bedre.

Rød persontype: Trump / Stig Tøfting-typer ( ledere, selvstændige, militærfolk )

Fokuserede, krævende, viljestærke og konkurrence mindede mennesker – der kan virke direkte dominerende og ufølsomme på nogle, hvis de ikke får deres vilje eller plads til at bestemme og gøre hvad de mener er rigtigt.

De røde skal selvsagt have noget plads – helst for bordenden (!) og kan bruges utroligt effektivt når du giver dem de rammer.

Fortæl dem ikke hvad de skal gøre, medmindre I begge ved at du 100% har ret og “de største bukser på”. Ellers – bed rød komme med sin plan for at nå de mål, du har udstukket – og aftal dem med ham hurtigt og effektivt. “Vi kan fejre når vi er færdige – og bestemt ikke før!”

Tip om møder:

  • Send om muligt agenda før mødet. Gælder også tlf møder. Dermed er rød godt forberedt og det kan rød bedst lide. Rød hader overraskelser!
  • Kom til tiden, start og slut til tiden (medmindre han selv afgør andet)
  • Resumer agendaen op og bed om accept på den fra start, hold dig til agendaen.
  • Tal i korte, præcise sætninger og giv gerne korte, præcise analyser og fakta. – undgå for mange detaljer
  • Giv gerne 1-2 analyser/alternativer og evt. din anbefaling, så rød selv kan træffe beslutningen.
  • Rød kan snildt træffe en beslutning på stedet. der er ikke grund til – medmindre han selv beder om det – at give ham betænkningstid
  • Tal udelukkende forretningsforhold. Intet personligt. Eller i hvert fald i den (prioriterede) rækkefølge
  • Noter konklusionen og tilbyd at sende den, så alle har samme dokumentation. ( I givet fald I er uenige, vil det være det eneste der måske (!) kan få rød til at indrømme en fejl fra hans side.)

Spring over overspringshandlingerne – 9 enkle tip

Du har sikkert hørt om overspringshandlinger (fra venner og kolleger) – dem, som betyder, at de får lavet en masse ting og kan fortælle, at de ofte har helt ubegribeligt travlt. – Og svært ved at nå de ting der tæller – som alle kræver af dem.

Hvis du kender en sådan kollega, så er her 9 tip, han/hun kan vælge mellem. De fleste kan bruges helt hver for sig, giver dig mere tid og mindre stress.

(Feedback fra medarbejdere i 15-20 lande kloden rundt – tyder på de virker)

1. Sørg for at målet er præcist

Hvis målet virker upræcist, så tal med opgavens ejer (som kan være dig selv) og klarlæg, hvad det helt præcise mål og succeskriterier er. Først når du har mål – kan du få tilfredsheden ved at “score.”

2. Sørg for at målet/opgaven motiverer dig

Hvis du ikke finder opgaven spændende, så søg og find det spændende i opgaven på en eller anden vis. 4 ud af 5 opgaver har typisk “et-eller-andet” i sig, når du virkeligt søger det. Og de sidste 20% – er en del af jobbet. Jo før de er overstået – des hurtigere kan du bruge tid på de 80 fremragende procent.

3. Lav en detaljeret, trindelt plan

Lav en brainstorm, som du gør til en detaljeret plan, som du gør til mindre, tidsfastsatte trin, som du sætter i din kalender. (evt. efter at have vendt dem med din partner/makker/mentor/leder)

4. Gør det enkelt

Ting behøver ikke være komplicerede – medmindre at du eller opgaven specifikt har en grund til at kræve perfektion, er der sjældent grund til at gå efter den højeste standard. Hvor mange ting oplever du selv, der er ultra perfekte? Dine møde? Din telefon? Din Bil? – Næppe. Ergo: Gør tingene godt – eller tjek hvilke krav opgaven rummer, måske er “okay” helt okay og du kan nøjes med den tid som “Okay” kræver og komme videre.

5. Gør det nu (bare)

Findes der et perfekt tidspunkt til at få børn på? Det gør der heller ikke for dine opgaver, så lad være med at vente på det. Sæt opgaven i kalenderen og få den gjort på dét tidspunkt og i dét tidsrum.

6. Bare brug 10 minutter

Bare lov dig selv at bruge 10 (!) minutter. Al statistik viser, at når du først ER kommet i gang, så fortsætter du. Du føler dig tillige bedre tilpas mentalt og opfatter ofte opgaven som nemmere at tackle fremadrettet.

7. Copy & paste det

Hvis nogen allerede har gjort det, så brug det (med tilladelse) – find et skema, vejledning eller formular online, spørg dit netværk eller en kollega. Tjek om alt stemmer og tilpas eller tilføj om nødvendigt dit eget touch.

8. Find en partner

Har du prøvet fitness (hvem har ikke det) …alene? Find en partner/mentor, som du kan sparre med og som kan holde dig til ilden og omvendt efter behov. Ting bliver bare lettere når man er to – for jer begge. Tjek netværket – brug FB, LI etc.

9. Vælg et (nyt) netværk, der passer til opgaven/projektet

Hvis du har gang i et projekt, så vurder om dit nuværende (prof) netværk passer til den, og om du bør tilføje eller udskifte netværket eller dets prioritering med henblik på at få nye impulser, sparring, inspiration, hjælp etc. fra det.