Personlig effektivitet i praksis er en samling af verdens vigtigste teknikker, der alle handler om at gøre de rette ting hurtigere og bedre – dagligt!

Udbytte

Personlig effektivitet reducerer eller fjerner stress og øger resultater og arbejdsglæde for henholdsvis virksomheden, kunderne og medarbejderne. Det vinder alle ved.

Indhold

Personlig effektivitet er kaldt meget forskelligt gennem tiden. Du kan stole på, at vi kun og konsekvent arbejder med det, der både virker nu og i morgen. Det gælder fx planlægning og prioritering, effektiv kommunikation, konkrete mødeteknikker, LEAN på kontoret, optimal brug af Outlook, mindmapping, hurtiglæsning eller speed reading mv. Vi bruger sjældent sæsonens seneste buzzwords. Til gengæld vinder vi en typisk medarbejder 30-45 minutter dagligt – omgående.

Lad os hjælpe dig

Kontakt os og lad os hjælpe dig – som vi har hjulpet andre i mange lande verden over

Persontyper og møder: BLÅ

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem, der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Dem, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackle dine mødedeltagere bedre.

Blå persontype: Mogens Lykketoft-typen (researchere, analytikere, specialister)

Utvetydige, formelle, velfunderede analytiske og præcise mennesker, som vil drives af at nå, eller hjælpe dig til at nå konkrete resultater.  Så snart disse er nået – vil de næppe fejre dem, men typisk og måske koldt/kynisk straks kigge fremad mod næste opgave og analyse. “Der er jo ingen grund til at gå over gevind med hverken vin, kvinder og sang, der er jo flere ting på listen er skal udrettes ikke også?”

Nogle vil kalde disse for “detaljens mestre” eller “perfektionens præster” – der kun forlader sig på faktuelle beviser, skriftlige bekræftelser og at se handling tale tydeligere end ord.

Tip om møder:

Send altid agenda før mødet og gennemfør den systematisk. Gælder også tlf-møder.

Blå har det bedst som velforberedt, og en god forberedelse kræver både research og analyse, samt tid til at læse op før mødet.

Kom til tiden, start og slut til tiden.

Hvis det er et længere møde, så referer til agendaen under mødet, så alt går efter planen.

Afgiv præcise informationer inkl. detaljer – og undgå for enhver pris gætterier og optimistiske estimater

Giv om muligt blå tid til selv at analysere dataene, og bed så gerne om blå’s konklusion og evt anbefaling.

Blå vil helst ikke træffe en beslutning på stedet. Han/hun vil typisk gerne analysere og perfektionere og har ofte brug for lidt betænkningstid

Hold dig først og fremmest til agenda og forretning, får du eventuelt går i dialog om noget personligt. (Der typisk kan have “Nørd”-karakter, ment på den venlige måde )

Noter konklusionen og send den, så blå har den fulde dokumentation. – gerne med links eller attachments, der tilbyder yderligere information

 

Persontyper og møder: GRØN

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem, der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem, der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Dem, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackler dine mødedeltagere bedre.

Grøn persontype : Tine Bryld-Typen ( pædagoger, terapeuter, “hjælpere”)

Deltagende, medfølende og tålmodige (til en vis grænse) afslappede mennesker, der ofte er hyggeonklerne og -tanterne på holdet. Dem der sørger for der altid er kaffe, kage samt tid til at høre hvordan det går derhjemme ( altså hos dig, for det er jo det vigtigste).  Føjelige og hjælpsomme mennesker, der ind i mellem næsten kan falde stille i med tapetet og generelt sjældent vækker megen opmærksomhed.

Det betyder ikke, at de ikke arbejder, blot at de gør det stille, kontinuerligt og bare gerne vil have fred og ro til det. – Når de altså ikke lige skal tale om, hvordan vi alle har det.

Grønne kolleger kan være diretkte u-undværlige for fx “røde” ledere, der altid bør sikre en grøn kollega i teamet, til at jævne folderne ind i mellem  og i det hele taget til at få det daglige arbejde gjort. Disse trives og motiveres bl.a. når hele teamet trives – samt fx. af tid, god stemning og personlig opmærksomhed.

Tip om møder:

En agenda kan være udmærket for grøn – bare der også er tid til at berøre hvordan det går – gerne først, for der er sikkert sket noget siden sidst.

Til fysiske møder er det godt hvis du har kage med – til alle, også kollegerne – så I lige kan starte med en kop kaffe / the sammen.

Tid er ikke så vigtig for grøn – bare der er nok af den til at komme det hele igennem inkl. samværet

Agenda er udmærket for grøn – men har du akut brug for hjælp, så viger den. Lad den gerne indeholde “bløde emner” også.

Giv grøn tid og plads til at snakke med dig og fortælle gerne om hvordan du og dit team har det.

Grøn skal have mavefornemmelsen med i beslutningsprocesser, hvilket typisk tager tid.

Undgå for enhver pris åbne konflikter i grøns nærvær

Det er muligt du kan presse en beslutning igennem overfor grøn – men den kommer næppe til at holde i længden efter mødet.

Sikr altid at grøn har det godt, når mødet slutter – også selvom I har været uenige om noget. Aftal om nødvendigt at tale sammen kort tid efter, så I hver især lige kan tænke over tingene, før I enten går videre eller træffer en beslutning i fællesskab

Noter konklusionen og send den, og tilføj gerne noget personligt ifm. mailen, eller endnu bedre ring lige og hør hvad Grøn synes om den

Persontyper og møder : GUL

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Der, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackler dine mødedeltagere bedre.

Gul persontype: Kurt Thorsen, Nicklas Bendtner-typer ( Sælgere, entertainere & idemagere )

Entusiastiske, overbevisende, dynamiske, festlige mennesker – der altid er i godt humør og altid mener alt kan lade sig gøre. Nogle gange helt og aldeles uden hverken plan eller belæg for at mene det

De gule skal naturligvis have en mængde opmuntring og anerkendelse, og deres humør er ofte ligefrem proportionalt med deres resultater. Ergo går det godt skal de roses og anerkendes for disse og går det mindre godt roses og anerkendes for at gøre en indsats, og hjælpes på en måde der betyder, at gul selv stadig er både mesteren og stjernen på holdet (men ikke nødvendigvis chefen)

Tip om møder:

En agenda er ikke nødvendig for at gul har et godt møde – der er altid en grund til at snakke sammen, og gul har altid noget at sige.

Hvis du kommer eller ringer som en overraskelse er det fint – især hvis du har kage med :)

Tid er et flydende begreb for gul og der er altid mere af det hvor det kom fra. om mødet starter eller slutter til tiden er ikke vigtigt

Agenda er ikke vigtig – selv hvis der er en, er det jo bare et udgangspunkt for en god snak for gul

Giv gul tid og plads til at snakke og fortælle – gerne om noget gul har gennemført siden sidst.

Ros og anerkend gul for hans store engagement og indsats – og evt resultater

Gul kan ofte let overbevises til at sige ja til hvad som helst på stedet. Det svære er at få ham til at lade handling følge ord, hvilket kræver løbende opfølgning ( og ofte endnu mere anderkendelse og kage!)

Tal ofte/altid personlige forhold – udover forretningen. Husk fritidsinteresser, familie, fodboldhold osv osv som gul kan lide

Sørg altid for at gul og guls image kommer positivt ud af en dialog og diskussion. Lad om muligt gul vinde alle de diskussioner du kan.

Noter konklusionen og tilbyd at sende den, så alle har samme dokumentation. ( I givet fald I er uenige, vil det være det eneste der måske (!) kan få gul til at indrømme en fejl fra hans side.) Hjælp gul og dig selv ved at følge venligt op løbende.

Persontyper og møder: RØD

Når du skal holde møder, så kender du fx sikkert flere typer (der sjældent ændrer adfærd)

  • Dem, der altid kommer til tiden – og dem, der aldrig gør
  • Dem der altid tager ordet – og dem, der aldrig gør
  • Dem der siger noget, når de har overvejet det nøje – og dem, der bare snakker
  • Dem der taber hovedet ind i mellem, og dem, der gyder olie på vandene
  • Der, for hvem en aftale er en præcis aftale – og dem, for hvem, det bare er en hensigtserklæring i momentet.

Ud fra fx diverse modeller om persontyper, kommer her en række tips, tricks og råd, til hvordan du kan tackler dine mødedeltagere bedre.

Rød persontype: Trump / Stig Tøfting-typer ( ledere, selvstændige, militærfolk )

Fokuserede, krævende, viljestærke og konkurrence mindede mennesker – der kan virke direkte dominerende og ufølsomme på nogle, hvis de ikke får deres vilje eller plads til at bestemme og gøre hvad de mener er rigtigt.

De røde skal selvsagt have noget plads – helst for bordenden (!) og kan bruges utroligt effektivt når du giver dem de rammer.

Fortæl dem ikke hvad de skal gøre, medmindre I begge ved at du 100% har ret og “de største bukser på”. Ellers – bed rød komme med sin plan for at nå de mål, du har udstukket – og aftal dem med ham hurtigt og effektivt. “Vi kan fejre når vi er færdige – og bestemt ikke før!”

Tip om møder:

  • Send om muligt agenda før mødet. Gælder også tlf møder. Dermed er rød godt forberedt og det kan rød bedst lide. Rød hader overraskelser!
  • Kom til tiden, start og slut til tiden (medmindre han selv afgør andet)
  • Resumer agendaen op og bed om accept på den fra start, hold dig til agendaen.
  • Tal i korte, præcise sætninger og giv gerne korte, præcise analyser og fakta. – undgå for mange detaljer
  • Giv gerne 1-2 analyser/alternativer og evt. din anbefaling, så rød selv kan træffe beslutningen.
  • Rød kan snildt træffe en beslutning på stedet. der er ikke grund til – medmindre han selv beder om det – at give ham betænkningstid
  • Tal udelukkende forretningsforhold. Intet personligt. Eller i hvert fald i den (prioriterede) rækkefølge
  • Noter konklusionen og tilbyd at sende den, så alle har samme dokumentation. ( I givet fald I er uenige, vil det være det eneste der måske (!) kan få rød til at indrømme en fejl fra hans side.)

Sådan skriver du den effektive e-mail

Effektivitet og e-mails hænger sammen. Får du fx 100vis af in-effektive e-mails der æder din tid og din personlige effektivitet?

Læs denne guide, der trin for trin gør E-mails effektive – og betyder mere tid til resultater, der tæller

A : TÆNK FØR DU SKRIVER :

  • Har du virkelig brug for at sende denne e -mail? Hvis ikke, glem det!
  • Kender du det præcise resultat , du ønsker at opnå med e -mailen? Hvis ikke, find ud af det!
  • Har du alle de nødvendige oplysninger til at sende mailen ? Hvis ikke, Skaf dem!
  • Er du i en følelsesmæssig tilstand som fx sur, vred, ked af det osv.? Skriv mailen senere eller ring!

B: Udnyt OVERSKRIFTEN på e-mailen

  • Udnyt  header / titel / til / cc / bcc
  • MÅLRET e-mailen ved at vælge , hvem der er på to: / cc / bcc :
  • TO:  Dem der skal GØRE noget
  • CC:  dem der skal VIDE noget
  • BCC : Ingen – er spild af tid og typisk bare ”Cover My A.. ”!
  • TITEL: Brug en beskrivende titel, der giver mening for modtageren
  • Koder: . Brug koder i titlen som
  • FYI ( For din info ) – du skal ergo bare læse noget, ikke gøre noget
  • ACT (Action) – du skal gøre noget aktivt
  • PROJ # (projekt nummer 21.052.013 ). Dette giver mulighed for hurtig prioritering og brug af reglerne i MS Outlook
  • KUN ET EMNE PR MAIL : Begræns antallet af emner til ét emne pr . mail. Dermed undgår du alenlange “Ping- pong” mails med 5-10 mindre emner løst i blandet orden, typisk delt med 3-6 modtagere. Og som sendes frem og tilbage mellem dem 20-30 gange
  • ATTACH : Begræns vedhæftede filer til de relevante , nødvendige filer. Og forklar i mailen, hvad modtageren skal gøre med hver fil. ( Fx ”Læs dette for at finde antallet af biler der produceres i ..”)

C: INDHOLDET – skrives i et professionel, positivt sprog.

  • En kort , positiv ÅBNING
  • Et ACTION RESUME : Beskriv formålet med e-mailen , og den præcise handling, du ønsker fra modtageren + modtagerens responstid
  • BAGGRUNDSINFORMATION : Hvis det er nødvendigt / relevant at tilføje baggrundsinfo ifm. ovenstående, så gør det kort og præcist
  • Brug gerne bullits og / eller tal. Brug fed og KAPITAL TIL NØGLEORD

D: AFSLUT mailen

  • NÆSTE SKRIDT : skriv konkret hvad er det næste skridt nu
  • POSITIV HILSEN: Afslut mailen med en positiv hilsen
  • AUTO SIGNATUR: Brug MS OUTLOOKs auto-signatu

Sig nu NEJ til møder

Hvis du, som mange andre, har deltaget i for mange møder, hvor du reelt spildte tiden? , så ..øv dig i at sige ”NEJ” til møder. Her er 5 konkrete forslag du bør sige nej til, når du ønsker at optimere udbyttet af din arbejdstid og blive effektiv og produktiv på jobbet.

Sig fx nej til møder, når mødet er …

  • Uden agenda, bliv væk eller forlang en agenda.
  • Uden forberedende, relevante materialer. Før du har disse, er der to muligheder. Enten kommer I til at læse det på mødet og bruge mødetid på det, eller I kommer til at træffe beslutninger på et løst grundlag. Ingen har interesse i nogle af de to ting.
  • Uden mødeleder, hvis der deltager en håndfuld eller flere. Disse er ofte mere diskussioner uden resultater – tilført enten frustration eller fjendtlighed.
  • Uden tidsramme, der betyder at nogle taler så længe de lyster – selv længe efter deres pointe er gjort og / eller flertallet er holdt op med at lytte.
  • Uden referent, der betyder ingen kan huske hvem er gør hvad efter mødet, og ergo at I skal skændes om hvad der ikke blev gjort, næste gang I mødes.

Det overordnede mål er naturligvis at deltage i effektive, velforberedte møder – samt bidrage optimalt til disse.

Eksempel på en venlig afvisning

Ergo så afvis din deltagelse både høfligt og venligt, og tilbyd eventuelt at hjælpe med at løse ovenstående

”Kære XYZ, Jeg vil gerne være forberedt, og det er jeg sikker på du også foretrækker. Send mig venligst agendaen, så kan bidrage mest og bedst muligt til at du får netop det udbytte af mødet du har brug for. Ring til mig hvis vi lige skal vende hvad jeg tænker her. Bedste hilsner Søren”

Så – du skal naturligvis ikke afvise ethvert møde fra nu. Start med at afvise et eller to de kommende dage og se om det kan lykkes dig, som mange andre at hjælpe med at få virksomhedens møder gjort (endnu mere) effektive til glæde for alle – og din personlige effektivitet

God arbejdslyst

Søren Ellegaard

12 tip til en god profil på LinkedIn

Du har været på LinkedIn kursus ( måske endda med mig, og tak for det )

Du har forstået at LinkedIN er kommet for at blive, og er det nye sort indenfor fx salg

Du har måske allerede lært hvordan du skriver blog-indlæg her og tiltrækker læsere og potentielle kunder. Fremragende – I så fald skim dette og tag de vigtigste pointer og sæt i værk med det samme. (- eller du vil måske bare skrive flere indlæg hurtigere og mere effektivt.)

Hvis du endnu ikke helt har fanget hvordan, så er her 12 effektive trin til et godt blog-indlæg for begyndere med flere ( eksperterne tager jeg en anden dag)

Du kan bare tjekke mindmap’et – og komme i gang med det samme. Gå ikke efter perfektionen – men gør det godt og få evt. en kollega til at læse det igennem, før du poster det.

Er du ikke til maps – er overskrifterne lige her

  • Skriv om det, du er god til
  • Skriv løbende
  • Brug overskrifter, der fænger omgående
  • Brug billeder, der fanger opmærksomheden og matcher indholdet
  • Skriv kort og præcist
  • Opdater og dupliker dine gamle indlæg, når du ikke har tid til nye
  • Brug din virksomheds indlæg
  • Lav og brug et fast template/skabelon
  • Promover bloggen/indlægget på flere SoMe-medier
  • Indsæt relevante hyperlinks
  • Indsæt andre medier
  • Overvåg profilen og mediet løbende mht. ændringer i format mv.

 

4 trin til en præcis planlægning

Elsker du når ting klapper til tiden? Når deadlines matcher? Møder starter præcist?

Synes du fraser som “det når vi sagtens,” “det tager kun fem minutter” eller “jeg er det lige om lidt” virker (for) velkendte og ude af trit med virkeligheden – selv om de sikkert er optimistiske og velmente?

Så er her et overblik på mindmap (ovenfor) og en teknik med fire trin, du kan anbefale til dem, du kender, der måske kan have glæde af den ( Jeg tænker du sikkert næppe selv har, men du kender sikkert nogen ;o) ? )

Teknikken betyder du prioriterer de ting der tæller efter et simpelt princip ( læs mere på resten af bloggen her, se modellen nedenfor eller google “Eisenhower matrix” efter behov )

Og den betyder ISÆR DU RAMMER RIGTIGT I DIN PLANLÆGNING AF TID TIL OPGAVER OG PROJEKTER – altså især hvor lang tid du beregner ( ikke gætter eller tror eller føler ) en opgave tager.

På den måde kan du lettere matche kunders og kolleger forventninger, og du kan lave en plan over dagen, ugen, opgaven eller projekter – der er realistisk og giver flere resultater og mindre stress for alle.

Tip : Indlæg en buffer til de uforudset tinge – fx. på 10%. Du kan ikke forudse hvad der sker af uforudsete ting, men du kan forudse der sker nogle. Vurder selv en passende buffers størrelse til netop dit job / dine opgaver .

Eisenhowers matrix, som bruges til at prioritere opgaver ud fra hvorvidt de haster og/eller er vigtige

 

Effektive hjemmearbejdsdage – 10 gode råd, der virker

Kender du det? – Næsten ingen telefoner, og slet ingen kolleger, der liiige passerer forbi for at spørge om dette og hint? Den lykke kaldes fx “Hjemmearbejdsdag”

Flere og flere virksomheder lader medarbejdere udnytte hjemmearbejdsdage, og endnu flere overvejer det. Nogle er i tvivl om hvordan de får mest muligt ud af det. Læs med her, hvis du er en af dem – eller del artiklen med dem du kender.

En hjemmearbejdsdag lykkes bedst med en passende forberedelse, så her er 2 x 5 gode råd til hhv. medarbejdere og leder/virksomhed.

Resultatet kan blive en produktiv dag, der giver øget effektivitet og arbejdsglæde, og betyder mindre stress for alle.

5 tip til medarbejderne:

  • Forbered dig på at arbejde hjemme præcis på samme måde, som du forbereder din næste dag på kontoret. Prioriter dine vigtigste arbejdsopgaver først, aftal evt. telefon / skypemøder og husk evt. materialer, du har brug for, eller E-adgang til dem.
  • Fortæl dine kolleger og din leder, hvornår du arbejder hjemmefra. Marker det tydeligt i din kalender / outlook, så alle ved du (kun) kan træffes via mail/tlf/skype.
  • Definér, hvor meget du skal nå på en effektiv arbejdsdag derhjemme, lav en to-do-liste og vurder derefter, hvor meget du nåede og, hvor effektiv din dag var, så alle kan se hvad der virker bedst.
  • Sørg for, at du har et hjemmekontor eller afsnit i dit hjem, hvor du kan arbejde uforstyrret. PS: Hvis du har børn eller familie derhjemme, skal de vide at du arbejder
  • Præcis som på kontoret mindsker du stress ved små pauser og en frokostpause. Tag fx. bare 5 minutter i den friske luft med et glas koldt vand og et stykke frugt.

5 tip til lederne / virksomheden :

  • Kommunikér klart, at både ledere og virksomhed supporter hjemmearbejde, samt konditionerne for hjemmearbejde; omfang, krav, betingelser etc.
  • Hav teknikken i orden, og sørg for at medarbejderen kan tilgå de relevante dokumenter og kolleger via Pc’en hjemmefra.
  • Hav overblik over hvem der arbejder hjemmefra hvornår. Sørg for, at du og din afdeling eller virksomhed altid har medarbejdere nok tilstede til at klare dagens lokale opgaver.
  • Tydeliggør som leder dine klare forventninger til medarbejderen og hans opgaver/performance hjemmefra inkl. en evt. afrapportering.
  • Arranger et virtuelt møde med kollegaen i dagens løb. Evt. som en fast rutine med alle der arbejder hjemmefra på et fast tidspunkt.
  • Lav vidensdeling om hjemmearbejde med faste mellemrum, så resten af organisationen kan lære af dem og alle kan forbedre dem løbende.

10 tip til en præsentation i topklasse

10 hurtige tip, der tuner dig, din præsentation og dens effekt.

Jeg dømte en debatkonkurrence forleden. Deltagerne bad om 10 hurtige tip til deres præsentationer. og her er de 10, som jeg valgte lige der.

Måske kan du – eller dine kolleger – få glæde af et eller flere af dem til den næste præsentation:

4 TIP TIL DIG

  1. Ro på – Sørg for alle hører og forstår både dig og dit budskab. Tal langsomt og brug pauser efter dine pointer, så folk forstår, fordøjer og “køber” dem.
  2. Kropssprog – Illustrer dine pointer og virk kongruent ved at ”sige” det samme med både krop og ord. Vis fx. når du understreger noget – ved at gøre det samtidigt, visuelt i luften med hænderne.
  3. Ros tilhørerne – Alle elsker ros og folk der roser dem. Ros deltagerne fra starten af og hver gang de interagerer med dig ved fx. at stille spørgsmål.
  4. 5 sekunders øjenkontakt: Kig på deltagerne, så alle føler du taler præcist til dem. 5 sekunders øjenkontakt i løbet af et indlæg får en person til at føle, du taler direkte til og med ham/hende.

 

3 TIP TIL DIT INDLÆG

  1. James Bond reglen. Folk husker: Starten, slutningen, overraskelserne, gentagelserne og det personligt vigtige for dem. Det gælder James Bond – og det gælder dig og dit indlæg. Udnyt de 5 punkter, til at øge det som deltagerne husker længe efter.
  2. Fakta vs. Følelser. Tal til deltagernes følelser – oven i dine fakta. Her er 3 exempler: A: ”300.00 folk sulter i Afrika – Vil du give penge til dem?” B: ”I vores firma er vi faddere for en række afrikanske børn – Vil du give penge til dem?” C: ”Her er et foto af lille John på 8 og hans søster på 5 i deres vante omgivelser foran deres hytte og skole. John og Mary kan fortsætte der, hvis du også vil give penge – lige som vi andre.”
  3. Radio WII-FM : Husk at tænke WII-FM eller ”What’s in it for me” – hvad betyder din præsentation for deltagerne? – og gør de vil lytte til dig fra start til slut?

 

3 TIP TIL DIN POWERPOINT

  1. 5×5 i powerpoint – Beregn mindst (!) 5 minutter og maks. 5 punkter pr. slide. Jo færre slides og jo mindre tekst, des mere lytter folk til DIG.
  2. Brug lækre billeder – Brug lækre billeder, som virker professionelle, fanger opmærksomhed, vækker følelser og matcher din præsentation. Køb billeder fx for bare 1 dollar stykket på canva.com.
  3. Tjek teknikken – sørg for alt virker længe (!) før du starter indlægget, eller forbered dine AV-midler på anden vis.

PS : Hvis du har brug for yderligere tip, er du altid velkommen til at skrive. Jeg har vundet DM i debat og præsentations-teknik, og deltaget i både EM og VM, og deler altid gerne ud af 100 gode tip.