Drop døden efter frokost!

0
8

.. eller sådan er du effektiv efter kl. 13

Du kender garanteret mindst én (!), der ofte bliver døsig efter frokost. Og måske derfor bruger 1/2-1 times tid på noget halveffektivt arbejde, lidt ‘web-research’ og så videre! Det er naturligvis ikke effektivt og til gengæld let at løse via nogle små ændringer

Her er fire typiske, ‘frokost-forbundne’ årsager til man ‘dør’ lidt efter frokost! Og gælder nogen dig, så juster på dem og få mere ud af ‘dødens time.’

Ofte skyldes produktivitetsfaldet frokostens ingredienser (*). Spiser du fx mad med masser af kulhydrater og fedt (eller slutter du af med en lækker chokolade, øger du dine insulinniveauer, hvilket gør dig døsig. Vælger du i stedet en mere proteinbaseret frokost, styrker du både produktivitet og vågenhed, og får derfor mere og bedre arbejde fra hånden. (Udover alle de andre gevinster, som fitnessguruerne skriver om)

DISSE 4 TING, GØR DIG SLØV EFTER FROKOST

1) (For) meget mad! (Det ér jo ‘gratis’ i kantinen). Spiser du for meget mad, skal kroppen logisk nok bruge flere ressourcer på at omsætte den mad til ny energi. Ressourcer/blodet løber derfor hellere ned til maven frem for hjernen, som styrker dine resultater en del mere! Husk fx på dit sidste kursus med stor frokost og på hvordan timen efter den måske forløb, så tænker jeg vi er på bølgelængde. (ZZZZZZZZ!).

2) Meget fedt, sænker typisk fordøjelses-hastigheden, og kræver ergo flere af din krops ressourcer i længere tid – hvorfor det varer en rum tid, før du er frisk og leverer dit bedste. (ZZZZZZZZ!)

3) Mange kulhydrater (sukker o.l.) som skaber energi, men også gør dig søvnig, fordi det frigiver insulin, som igen bliver til serotonin og melatonin – som gør dig døsig! (Lang videnskabelig forklaring = ZZZZ!).

4) Koffein i kaffe og energidrikke får dig “op,” mens de virker – og ergo “ned”, når de ikke længere gør! Har du fx drukket kaffe eller energidrik på vej på jobbet, opstår der lidt senere en mangel på stoffet, indtil kroppens egen produktion træder til igen – eller du indtager en ny portion koffein og holder kroppen kørende i 5. gear. (Endnu længere videnskabelig forklaring, med samme resultat = ZZZZ!)

Gav tippet mening – kender du nogen, der måske kan genkende overstående? – Så del (eller like) alt du lyster på dine egne SoMe.

Søren Ellegaard

(*) Ja, det kan være mange andre ting, som fx døgnrytmen, søvnen, A og B-mennesker (!) – hvor meget kan bl.a. løses, ved de “powernaps”, der var trendy for 10-15 år siden, og nu er 110% umoderne igen, så dén debat tager vi en anden gang.

NB: Jeg er hverken ernæringsforsker eller fitnessguru – jeg har her researchet på, hvilke ting, der typisk gør mennesker døsige efter frokost. Er du en frisk fitnessentusiast, med lyst til længere debat om stoffernes sammensætninger og antallet af frie radikaler – pas. Formålet her er 4 mulige tip på 2 minutter, som typisk får dig til at levere mere efter måltidet.

Tidligere artikelHvornår åbner du bedst din e-mail?
Næste artikelSpring over overspringshandlingerne – 9 enkle tip
Søren Ellegaard er en ekstremt erfaren underviser, foredragsholder og facilitator. Han har undervist i ca. 25 lande; størstedelen af Europa, samt alt fra Las Vegas, USA, Sapporo, Japan samt den Dominikanske Republik og blandt de mest kendte kunder fx Nestlés hovedkvarter fast gennem 6 år, Unibrew i Danmark, G4S m.fl. . Søren er bl.a. Certificeret mindmap-instruktør i EMEA for verdens største mindmappingsoftware Mindjet.com Certificeret i flere persontype-værktøjer (E-stimate, Insights etc) Certificeret træner for JCI (lederudvikling) Valgt som “Årets træner” 3 gange i JCI Danmark Certificeret Train-the-Trainer-træner Vinder af Danmarksmesterskabet i præsentations-teknik Samarbejdspartner for Ledernes Hovedstaden Hans specialer er Personlig effektivittet Human Resource Skræddersyede teambuildings og events Han har også arbejdet for fx ECCO Sko som både International Retail Training Manager og Uddannelsesansvarlig, samt for VPK Peterson Packaging som HR Manager Du kan dermed altid regne med en sparringspartner eller instruktør, der gør det han siger, siger det han gør og holder det, han lover.