7 små tip der øger din personlige effektivitet

0
6

7 små tip om personlig effektivitet

Afbrydelser koster

Du kender det næppe selv – men mange oplever af de konstante afbrydelser fra SMS’er, mails, messenger, telefonopkald mv., som tager en del af deres koncentration og fokus på jobbet. Faktisk koster disse forstyrrelser dig og din virksomhed ca. 1/3 af arbejdsdagen… en tredjedel!

70 spildte arbejdsdage

Det betyder konkret, at medarbejdere og virksomheder spilder millioner i tabt arbejdstid, fordi medarbejderne (ikke dig naturligvis) forstyrres, fjerner fokus fra opgaven, skal omstille sig og dermed er uproduktive så længe. Faktisk svarer det til ca. 70 arbejdsdage / år – HALVFJERDS! Prøv at gange det om til 3 måneders løn inkl. ATP, kontor, bil! .. Og ikke bare for 1 medarbejder, men for hele virksomheden!

Til info bruges resten således: ca. 25 procent går til produktivt arbejde, 15 procent til research, 20 procent til møder og 10 procent til at tænke sig om (Kilde : Basex research, for Xerox).

Der er altså en hel del tid at hente “gratis”! Alle kan øge deres effektivitet og få flere resultater eller gå tidligere hjem, når tiden udnyttes bedre:

Her er 7 praktiske tip, der gør dig mere effektiv:

  1. Mail : Fjern mail-pop-up’en i outlook i skærmens højre hjørne ( dette gøres i outlook-indstillinger)
  2. Mail/SMS : Sæt tid i kalenderen til mail 3 x dagligt kl 9, 12 og 1530 hvor du behandler mail i 15-30 minutter. Læs her
  3. Messenger : Sæt messenger på “ikke til stede” eller “optaget” når du er optaget – og besvar den ikke medmindre der står “bygningen brænder”
  4. Fokuser : Aftal 1-2 timers fokus-tid dagligt, hvor du ikke forstyrres og fx har headset på, eller går et andet sted hen ( på skift med kollegerne). Benyt evt “noise-cancelling headset” der virker med din telefon – læs her
  5. Prioriter : Læg en dagsplan før du åbner Outlook og dens nye opgaver, så kan du bedre prioritere, planlægge og sige ja eller nej.
  6. Sig pænt nej til de fleste afbrydelser og referer til dine opgaver og prioriteter, så falder frekvensen af afbrydelser over tid. læs her
  7. Tlf : Sæt din tlf på lydløs eller “forstyr-ikke” på Iphonen, så går kun udvalgte opkald fra fx chefen eller andre igennem).
effektivitet på jobbet
Tidligere artikel7 dårlige vaner, der giver mindre i løn!
Næste artikelBedre mødeplanlægning med Doodle
Søren Ellegaard er en ekstremt erfaren underviser, foredragsholder og facilitator. Han har undervist i ca. 25 lande; størstedelen af Europa, samt alt fra Las Vegas, USA, Sapporo, Japan samt den Dominikanske Republik og blandt de mest kendte kunder fx Nestlés hovedkvarter fast gennem 6 år, Unibrew i Danmark, G4S m.fl. . Søren er bl.a. Certificeret mindmap-instruktør i EMEA for verdens største mindmappingsoftware Mindjet.com Certificeret i flere persontype-værktøjer (E-stimate, Insights etc) Certificeret træner for JCI (lederudvikling) Valgt som “Årets træner” 3 gange i JCI Danmark Certificeret Train-the-Trainer-træner Vinder af Danmarksmesterskabet i præsentations-teknik Samarbejdspartner for Ledernes Hovedstaden Hans specialer er Personlig effektivittet Human Resource Skræddersyede teambuildings og events Han har også arbejdet for fx ECCO Sko som både International Retail Training Manager og Uddannelsesansvarlig, samt for VPK Peterson Packaging som HR Manager Du kan dermed altid regne med en sparringspartner eller instruktør, der gør det han siger, siger det han gør og holder det, han lover.