7 dårlige vaner, der giver mindre i løn!

0
8

7 dårlige vaner, der giver mindre i løn!

Kender du en, der arbejder hårdt og klogt, men får for lidt ud af det – så kan det skyldes en af de syv dårlige vaner, der giver mindre i løn.
Måske har han eller hun ikke tænkt over det for nyligt – og trænger bare til et lille hint for at rette det. Og når man er skarp til sine spidskompetencer, skal de små ting også spille – så her er de 7 dårlige vaner, man bør undgå:

Multitasking

Multitasking betyder ofte, at man løser det meste 80% … og hvis 80% er nok for dine kunder og kolleger, er alt jo godt! Men hvor tit er du selv glad for en steak, der er stegt 80% som du vil have den? Eller en skjorte, der bare passer 80% En taxa, der kun kørte 80% af vejen? Nej vel? Effektiv multitasking er en myte! Gør tingene færdige og gør dem godt!

Rod!

HP har påvist, at kontormedarbejdere typisk bruger 17% af arbejdstiden, på at lede efter ting på deres eget kontor. 17! Skab et enkelt system – som du evt. kender fra Toyotas værksteder, hvor alt hænger korrekt – og brug bare fem minutter på at rydde op, før du går hjem hver dag – eller 30 minutter før hver weekend!

Ligegyldige møder

Mange deltager i møder uden et præcist mål og en præcis agenda! Enhver ved, at når alle er 100% velforberedte til møder, får alle meget ud af det – og ergo vice versa!! Sørg for en klar agenda og et mål for hvert punkt – eller bliv væk, hvis du på nogen måde kan!

Undervurderet tidsforbrug

Mange glemmer hvor meget tid mv, der indgår i en given opgave eller tænker typisk ”det tager kun et øjeblik.” Det betyder man ofte bryder deadlines eller lader andre vente med tilhørende stress, overarbejde mv, som sjældent gavner nogen! Start med en hurtig brainstorm, lav en liste over alle delopgaverne, sæt realistiske tider på hver enkelt og læg så 10% ekstra til, til det uforudsete.

Indbakker med 100vis af ulæste mails, som også er Todo-liste

Det er der absolut intet overblik i – intet overblik betyder alt for tilfældige prioriteter, som giver tilfældige resultater plus ekstra meget arbejde. Håndtér de ultrakorte ting straks, prioriter resten og sæt det i system på to-do-listen eller kom opgaven i din kalender.

Konfliktløsning på skrift

Konflikter løses sjældent på mail eller SMS – tværtimod! Ring til personen, lyt og tal om sagen, skab forståelse begge veje og find en fælles løsning! (Inddrag evt. en ’mægler’)

Ja ja og mere ja

Flinke folk vil altid hjælpe og siger ja til alt og alle. Ergo bliver egne ting lavet til sidst, når man er træt, med stress og fejl tillige. Ville du fx foretrække den flinke kirurg, der render rundt og hjælper alle løbende, mens han har dig på bordet, og snart skal hente børn? Når kollegerne spørger, så vurder opgavens omfang realistisk i fællesskab, og sig pænt nej eller læg en anden plan, hvis du ikke kan nå det – byt fx med en anden opgave.

Bryd vanen

Hvis du kender en, der gør har en eller flere dårlige vaner, kræver det lidt at bryde den eller dem… Start fx med at erstatte den dårlige vane med en ny og bedre eller prøv tingene af straks, vurder udbyttet og tilpas vanen igen

Næste artikel7 små tip der øger din personlige effektivitet
Søren Ellegaard er en ekstremt erfaren underviser, foredragsholder og facilitator. Han har undervist i ca. 25 lande; størstedelen af Europa, samt alt fra Las Vegas, USA, Sapporo, Japan samt den Dominikanske Republik og blandt de mest kendte kunder fx Nestlés hovedkvarter fast gennem 6 år, Unibrew i Danmark, G4S m.fl. . Søren er bl.a. Certificeret mindmap-instruktør i EMEA for verdens største mindmappingsoftware Mindjet.com Certificeret i flere persontype-værktøjer (E-stimate, Insights etc) Certificeret træner for JCI (lederudvikling) Valgt som “Årets træner” 3 gange i JCI Danmark Certificeret Train-the-Trainer-træner Vinder af Danmarksmesterskabet i præsentations-teknik Samarbejdspartner for Ledernes Hovedstaden Hans specialer er Personlig effektivittet Human Resource Skræddersyede teambuildings og events Han har også arbejdet for fx ECCO Sko som både International Retail Training Manager og Uddannelsesansvarlig, samt for VPK Peterson Packaging som HR Manager Du kan dermed altid regne med en sparringspartner eller instruktør, der gør det han siger, siger det han gør og holder det, han lover.